به گزارش قدس خراسان، آیتالله سیداحمد علمالهدی در مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسگری (ع) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد با اشاره تمام ظلم و ستمگری که در حق ایشان شده بود، اظهار داشت: علت این ظلم و ستمگری مسئله جانشینی و ادامه جریان امامت توسط امام زمان (عج) بود و تنها به مخالفت امام عسگری(ع) با دستگاه حکومت عباسی و یا امامت ایشان محدود نمیشد.
وی با بیان اینکه حکومت عباسی از تشکیل حکومت جهانی حضرت بقیهالله میترسیدند که ریشه تمام ستمگریها را میخشکاند، افزود: به همین خاطر وجود مقدس امام حسن عسگری را تحت مراقبت و سختی بسیاری قرار داده بودند و جاسوسان بسیاری حتی در بین کنیزان و نوکران آن حضرت قرار داده بودند تا مانع تولد فرزند و جانشین ایشان شوند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ادامه داد: از تولد امام زمان (عج) تنها نزدیکان و اهلبیت امام حسن عسگری خبردار شدند و حتی بعد از دو سالی که از ولادت ایشان گذشت، پدر بزرگوارشان ایشان را به همراه حضرت نرجس خاتون بهطرف مکه و مدینه فرستادند.
تشکیل شبکه اجتماعی شیعه در تمام مملکت اسلامی
وی با اشاره به جریان تشکیلاتسازی امام حسن عسگری (ع) تصریح کرد: یکی از کارهای مهم ایشان در جریان ولایت و امامت ساختن تشکیلات خاص شیعه بود که عدهای را به عنوان نایب خود معرفی کردند که هر نایب چندین باب در اختیار داشت، تا به مسائل روز شیعیان رسیدگی کنند.
آیتالله علمالهدی باب را نماینده امام حسن عسگری (ع) معرفی کرد و گفت: این افراد موجب اجتماع شیعیان در نقاط مختلف مملکت اسلامی میشدند تا اینکه کار به جایی رسید که در یک شبکه اجتماعی قطعی شیعه در تمام مملکت اسلام متشکل شد.
وی اضافه کرد: شیعیان هر منطقه وابسته به یک باب امام بودند و آن باب نیز ارتباط با نایب داشت و نایب با خود امام حسن عسگری (ع) ارتباط داشت؛ لذا از این طریق امامت امام عسگری(ع) به وسیله نواب در تمام کشور اسلام با این نیابت انجام میگرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر در نقطهای نواب نمیتوانستند پاسخگوی مشکلات شیعه باشند، خود حضرت در همان نقطه حضور پیدا میکردند، ابراز کرد: بهطور مثال در دوران امامت امام حسن عسگری(ع) مشکلی برای شیعیان در گرگان پیش آمد که ایشان خود برای حل آن از سامرا به گرگان آمدند و امروز در محلی که آن حضرت نماز خواندن، مسجدی ساخته شده است.
آیتالله علمالهدی عنوان کرد: این تشکیلات که در طی 6 سال امامت حضرت عسگری (ع) تشکیل شد، موجب شد تا با گذشت یک هزار و 180 سال همچنان شیعیان با همان اعتقادی که افراد در محضر امام حاضر زندگی میکنند، زندگی ولایی خود را حفظ کنند؛ درحالیکه هر جریان دیگری اگر بود بعد از گذشت این همه سال دچار فرسودگی میشد اما این اتفاق برای شیعه در دوران غیبت نهتنها رخ نداده است بلکه موجب تشکیل نظام ولایی شیعه نیز شد.
رسالت نظام، توسعه زمینه ظهور امام زمان (عج) در جهان است
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی یکی از عوامل زمینه ظهور حضرت مهدی (عج) را تشکیل نظامی وابسته به ولایت از سوی شیعیان دانست و گفت: در همین راستا مردم جان و خون خود را نثار کردند تا این نظام ولایی در کشور شکل گرفت، مسئله این نظام و حکومت ولایتفقیه زمینهساز ظهور امام زمان (عج) است و نقطه پیروزی انقلاب ما تا زمان ظهور ایشان ادامه خواهد داشت.
وی تأکید کرد: تا آن روز تکلیف داریم در مقابل تمام نظامهای استکباری ایستادگی کنیم و زمینه ظهور را در سایر کشورها و دلهای مردم آماده کنیم، بنابراین رسالت نظام جمهوری اسلامی ایران توسعه زمینه ظهور امام زمان (عج) در تمام جهان است.
نظر شما